Να προχωρήσει στην έκδοση των απαραίτητων κοινών υπουργικών αποφάσεων προκειμένου να ανοίξουν τα δημόσια δεδομένα, όπως προβλέπει και ο «νόμος Ραγκούση» για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση ζητά από τον νέο υπουργό Διοικητικής Μεταρρύθμισης κ. Κυριάκο Μητσοτάκη η Εταιρεία Ελεύθερου Λογισμικού / Λογισμικού Ανοιχτού Κώδικα (ΕΕΛ/ΛΑΚ).
«Ενώ τα ανοιχτά δεδομένα εμφανίζονται ως βασικός παράγοντας βιώσιμης ανάπτυξης, διαφάνειας και συμμετοχής του πολίτη σε ουσιαστικές πλευρές της κοινωνικής και οικονομικής ζωής, τους τελευταίους μήνες παρατηρούμε μια δυστοκία της δημόσιας διοίκησης να εφαρμόσει τους νόμους που έχουν ψηφιστεί ή τις κανονιστικές πράξεις που η ίδια η διοίκηση εκδίδει» αναφέρεται σε επιστολή που εστάλη από την ΕΕΛ/ΛΑΚ στον κ. Μητσοτάκη. «Είναι σαφές ότι ενώ το νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει εδώ και επτά χρόνια, το τελευταίο διάστημα γίνεται μια συστηματική προσπάθεια να επιστρέψουμε σε μια άλλη εποχή, αυτή της αδιαφάνειας και της κλειστότητας» σημειώνεται.
«Με τις διατάξεις του Ν.3448/2006 είχε δημιουργηθεί στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων διαδικτυακή υπηρεσία η οποία επέτρεπε την αυτόματη λήψη βασικών στοιχείων φυσικών προσώπων που ασκούν επαγγελματική δραστηριότητα και νομικών προσώπων. Η υπηρεσία γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία, καθώς επέτρεψε την αυτοματοποιημένη πραγματοποίηση ενός σημαντικού μέρους των ηλεκτρονικών συναλλαγών, χωρίς να εισάγονται χειροκίνητα στοιχεία, οδηγώντας σε εξοικονόμηση χρόνου και κόστους. Παράλληλα, διευκολύνθηκε ο έλεγχος των πλαστών τιμολογίων, καθώς κατέστη δυνατή η διασταύρωση των βασικών στοιχείων των συναλλασσόμενων» αναφέρει η οργάνωση.
«Εδώ και περίπου δύο μήνες, η υπηρεσία αυτή έπαψε να προσφέρεται σε πολίτες και επιχειρήσεις, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα σε ολόκληρο τον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Επίσημη εξήγηση για το ποιος και πώς διέκοψε μια τόσο χρήσιμη υπηρεσία ακόμη δεν έχει δοθεί» καταγγέλλει.
«Αντίστοιχα, μη προσωπικά δεδομένα της συνταγογράφησης παραμένουν κλειστά, ενώ μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας και την καταπολέμηση της διαφθοράς. Επιπλέον, τα γεωχωρικά δεδομένα της Κτηματολόγιο ΑΕ δεν προσφέρονται με ανοικτές άδειες, όπως ο νόμος ορίζει, ο διαδικτυακός τόπος του Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων παραμένει συχνά ανενεργός, ενώ δεδομένα του κλάδου των Mεταφορών, όπως κίνησης και αυτοκινήτων, είναι κλειστά» υπογραμμίζει η οργάνωση.
«Τέλος, γεωχωρικά δεδομένα του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, απαραίτητα για τη δημιουργία εφαρμογών που αποτελούν βασικούς πυλώνες ανάπτυξης και νέων αγορών και μπορούν να ενισχύσουν τους κρίσιμους τομείς του τουρισμού και του πολιτισμού, εξακολουθούν να παραμένουν κλειστά»επισημαίνεται στην επιστολή.
«Σε μια εποχή που υπάρχει, αφενός, γενικευμένη διεθνής συναίνεση σε σχέση με τη χρήση των ανοικτών δεδομένων ως βασικού μοχλού για την ανάπτυξη και τη διαφάνεια και, αφετέρου, υφίσταται, σε σημαντικό βαθμό, το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο για το άνοιγμα των δεδομένων, γινόμαστε μάρτυρες αλλεπάλληλων προσπαθειών κλεισίματος των δεδομένων και περιορισμών στην πρόσβαση. Τα φαινόμενα αυτά δεν εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον, αντίθετα προάγουν τη διαφθορά και την παρανομία γιατί τα δημόσια δεδομένα τα αποκτούν όσοι έχουν μέσο ή μπορούν να χρηματίσουν υπαλλήλους που έχουν πρόσβαση» καταγγέλλεται.
Η ΕΛΛ/ΛΑΚ καλεί τον κ. Μητσοτάκη να παρέμβει «προκειμένου να εφαρμοστούν, επιτέλους, οι νόμοι και να δοθούν στους πολίτες και τις επιχειρήσεις τα δεδομένα που αποτελούν πλέον το οξυγόνο για τη δημοκρατία και την οικονομία τον 21ο αιώνα».
Ο νόμος για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση έχει ψηφιστεί εδώ και δύο χρόνια, όμως οι κοινές υπουργικές αποφάσεις, που θα προβλέπουν το ποια δεδομένα και το πώς θα διατεθούν στους πολίτες, δεν έχουν ακόμη εκδοθεί. Μάλιστα, από την ίδια περίοδο έχει καταρτιστεί επιχειρησιακό σχέδιο από το οποίο δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη σχεδόν τίποτε.
Σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), η εκμετάλλευση των δεδομένων στην οικονομία υπόσχεται τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας σε μία ευρεία γκάμα δραστηριοτήτων. «Η χρήση δεδομένων μπορεί να τονώσει την καινοτομία και την ανάπτυξη της παραγωγικότητας» σημειώνει ο ΟΟΣΑ και επιδεικνύει πλήθος τομέων που μπορούν να γεννήσουν αξία, όπως οι μεταφορές, η δημόσια διοίκηση, η υγεία και άλλοι κλάδοι της οικονομίας.
Και αυτό, όπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ, μπορεί να γίνει με την ενθάρρυνση της έρευνας και της ανάπτυξης, την δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών, την βελτίωση της παραγωγής και των διαδικασιών της, το καλύτερο μάρκετινγκ και την ανάπτυξη νέων οργανωτικών και διοικητικών προσεγγίσεων.
Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το άνοιγμα των δημοσίων δεδομένων θα δημιουργήσει μια αγορά που υπολογίζεται στο 1,7% του ΑΕΠ της ΕΕ. Δεδομένου ότι η τεχνολογική καθυστέρηση στη χώρα μας είναι μεγαλύτερη, εκτιμάται ότι το ευρύτερο αποτύπωμα της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης ενδέχεται να καταστεί μεγαλύτερο στη χώρα μας, υποσχόμενο οικονομική ανάπτυξη και χιλιάδες θέσεις εργασίας
«Ενώ τα ανοιχτά δεδομένα εμφανίζονται ως βασικός παράγοντας βιώσιμης ανάπτυξης, διαφάνειας και συμμετοχής του πολίτη σε ουσιαστικές πλευρές της κοινωνικής και οικονομικής ζωής, τους τελευταίους μήνες παρατηρούμε μια δυστοκία της δημόσιας διοίκησης να εφαρμόσει τους νόμους που έχουν ψηφιστεί ή τις κανονιστικές πράξεις που η ίδια η διοίκηση εκδίδει» αναφέρεται σε επιστολή που εστάλη από την ΕΕΛ/ΛΑΚ στον κ. Μητσοτάκη. «Είναι σαφές ότι ενώ το νομοθετικό πλαίσιο υπάρχει εδώ και επτά χρόνια, το τελευταίο διάστημα γίνεται μια συστηματική προσπάθεια να επιστρέψουμε σε μια άλλη εποχή, αυτή της αδιαφάνειας και της κλειστότητας» σημειώνεται.
«Με τις διατάξεις του Ν.3448/2006 είχε δημιουργηθεί στη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων διαδικτυακή υπηρεσία η οποία επέτρεπε την αυτόματη λήψη βασικών στοιχείων φυσικών προσώπων που ασκούν επαγγελματική δραστηριότητα και νομικών προσώπων. Η υπηρεσία γνώρισε πολύ μεγάλη επιτυχία, καθώς επέτρεψε την αυτοματοποιημένη πραγματοποίηση ενός σημαντικού μέρους των ηλεκτρονικών συναλλαγών, χωρίς να εισάγονται χειροκίνητα στοιχεία, οδηγώντας σε εξοικονόμηση χρόνου και κόστους. Παράλληλα, διευκολύνθηκε ο έλεγχος των πλαστών τιμολογίων, καθώς κατέστη δυνατή η διασταύρωση των βασικών στοιχείων των συναλλασσόμενων» αναφέρει η οργάνωση.
«Εδώ και περίπου δύο μήνες, η υπηρεσία αυτή έπαψε να προσφέρεται σε πολίτες και επιχειρήσεις, δημιουργώντας σοβαρά προβλήματα σε ολόκληρο τον κλάδο του ηλεκτρονικού εμπορίου. Επίσημη εξήγηση για το ποιος και πώς διέκοψε μια τόσο χρήσιμη υπηρεσία ακόμη δεν έχει δοθεί» καταγγέλλει.
«Αντίστοιχα, μη προσωπικά δεδομένα της συνταγογράφησης παραμένουν κλειστά, ενώ μπορούν να βοηθήσουν σημαντικά στη βελτίωση των υπηρεσιών υγείας και την καταπολέμηση της διαφθοράς. Επιπλέον, τα γεωχωρικά δεδομένα της Κτηματολόγιο ΑΕ δεν προσφέρονται με ανοικτές άδειες, όπως ο νόμος ορίζει, ο διαδικτυακός τόπος του Μητρώου Δημοσίων Συμβάσεων παραμένει συχνά ανενεργός, ενώ δεδομένα του κλάδου των Mεταφορών, όπως κίνησης και αυτοκινήτων, είναι κλειστά» υπογραμμίζει η οργάνωση.
«Τέλος, γεωχωρικά δεδομένα του Υπουργείου Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών Μεταφορών και Δικτύων, απαραίτητα για τη δημιουργία εφαρμογών που αποτελούν βασικούς πυλώνες ανάπτυξης και νέων αγορών και μπορούν να ενισχύσουν τους κρίσιμους τομείς του τουρισμού και του πολιτισμού, εξακολουθούν να παραμένουν κλειστά»επισημαίνεται στην επιστολή.
«Σε μια εποχή που υπάρχει, αφενός, γενικευμένη διεθνής συναίνεση σε σχέση με τη χρήση των ανοικτών δεδομένων ως βασικού μοχλού για την ανάπτυξη και τη διαφάνεια και, αφετέρου, υφίσταται, σε σημαντικό βαθμό, το αναγκαίο θεσμικό πλαίσιο για το άνοιγμα των δεδομένων, γινόμαστε μάρτυρες αλλεπάλληλων προσπαθειών κλεισίματος των δεδομένων και περιορισμών στην πρόσβαση. Τα φαινόμενα αυτά δεν εξυπηρετούν το δημόσιο συμφέρον, αντίθετα προάγουν τη διαφθορά και την παρανομία γιατί τα δημόσια δεδομένα τα αποκτούν όσοι έχουν μέσο ή μπορούν να χρηματίσουν υπαλλήλους που έχουν πρόσβαση» καταγγέλλεται.
Η ΕΛΛ/ΛΑΚ καλεί τον κ. Μητσοτάκη να παρέμβει «προκειμένου να εφαρμοστούν, επιτέλους, οι νόμοι και να δοθούν στους πολίτες και τις επιχειρήσεις τα δεδομένα που αποτελούν πλέον το οξυγόνο για τη δημοκρατία και την οικονομία τον 21ο αιώνα».
Ο νόμος για την Ηλεκτρονική Διακυβέρνηση έχει ψηφιστεί εδώ και δύο χρόνια, όμως οι κοινές υπουργικές αποφάσεις, που θα προβλέπουν το ποια δεδομένα και το πώς θα διατεθούν στους πολίτες, δεν έχουν ακόμη εκδοθεί. Μάλιστα, από την ίδια περίοδο έχει καταρτιστεί επιχειρησιακό σχέδιο από το οποίο δεν έχει εφαρμοστεί ακόμη σχεδόν τίποτε.
Σύμφωνα με τον Οργανισμό Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), η εκμετάλλευση των δεδομένων στην οικονομία υπόσχεται τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας σε μία ευρεία γκάμα δραστηριοτήτων. «Η χρήση δεδομένων μπορεί να τονώσει την καινοτομία και την ανάπτυξη της παραγωγικότητας» σημειώνει ο ΟΟΣΑ και επιδεικνύει πλήθος τομέων που μπορούν να γεννήσουν αξία, όπως οι μεταφορές, η δημόσια διοίκηση, η υγεία και άλλοι κλάδοι της οικονομίας.
Και αυτό, όπως αναφέρει ο ΟΟΣΑ, μπορεί να γίνει με την ενθάρρυνση της έρευνας και της ανάπτυξης, την δημιουργία νέων προϊόντων και υπηρεσιών, την βελτίωση της παραγωγής και των διαδικασιών της, το καλύτερο μάρκετινγκ και την ανάπτυξη νέων οργανωτικών και διοικητικών προσεγγίσεων.
Σύμφωνα με έρευνα της Ευρωπαϊκής Ένωσης, το άνοιγμα των δημοσίων δεδομένων θα δημιουργήσει μια αγορά που υπολογίζεται στο 1,7% του ΑΕΠ της ΕΕ. Δεδομένου ότι η τεχνολογική καθυστέρηση στη χώρα μας είναι μεγαλύτερη, εκτιμάται ότι το ευρύτερο αποτύπωμα της συγκεκριμένης μεταρρύθμισης ενδέχεται να καταστεί μεγαλύτερο στη χώρα μας, υποσχόμενο οικονομική ανάπτυξη και χιλιάδες θέσεις εργασίας
http://www.tovima.gr
Σχόλιο Γ.Ραγκούση
Μια φορά και έναν καιρό.....ήταν ο Ν.3979 ( άλλος από τη Δι@ύγεια ) νόμος πλαίσιο για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση που ψηφίσαμε στη Βουλή λίγες ημέρες πριν φύγω από το Υπουργείο Εσωτερικών, τον Ιούνιο του 2011. Ηταν το "κύκνειο άσμα" μου στο ΥΠΕΣ.
Σύμφωνα με τον Νόμο αυτόν καθώς και το επιχειρησιακό σχέδιο, που είχαμε ετοιμάσει και είχαμε καταθέσει στη Βουλή,το δημόσιο σήμερα θα λειτουργούσε ηλεκτρονικά και θα είχαμε μπει στην μετά-ΚΕΠ εποχή.
Θα βρισκόμασταν στην εποχή του ηλεκτρονικού εγγράφου με νομική υπόσταση και όλα θα διεκπεραιώνονταν από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή μας.
Δυστυχώς, από τότε αγνοείται η τύχη του ...
Ναι, στην Ελλάδα της χρεοκοπίας ,στην Ελλάδα της πολυσυζητημένης διοικητικής μεταρρύθμισης αυτός ο νόμος είναι στην αδράνεια δύο χρόνια τώρα....!!!!!!
Μια φορά και έναν καιρό.....ήταν ο Ν.3979 ( άλλος από τη Δι@ύγεια ) νόμος πλαίσιο για την ηλεκτρονική διακυβέρνηση που ψηφίσαμε στη Βουλή λίγες ημέρες πριν φύγω από το Υπουργείο Εσωτερικών, τον Ιούνιο του 2011. Ηταν το "κύκνειο άσμα" μου στο ΥΠΕΣ.
Σύμφωνα με τον Νόμο αυτόν καθώς και το επιχειρησιακό σχέδιο, που είχαμε ετοιμάσει και είχαμε καταθέσει στη Βουλή,το δημόσιο σήμερα θα λειτουργούσε ηλεκτρονικά και θα είχαμε μπει στην μετά-ΚΕΠ εποχή.
Θα βρισκόμασταν στην εποχή του ηλεκτρονικού εγγράφου με νομική υπόσταση και όλα θα διεκπεραιώνονταν από τον ηλεκτρονικό υπολογιστή μας.
Δυστυχώς, από τότε αγνοείται η τύχη του ...
Ναι, στην Ελλάδα της χρεοκοπίας ,στην Ελλάδα της πολυσυζητημένης διοικητικής μεταρρύθμισης αυτός ο νόμος είναι στην αδράνεια δύο χρόνια τώρα....!!!!!!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.