Παρασκευή, 17 Απριλίου 2015

ΠΕΡΙ ΕΝΔΟ-ΟΜΙΛΙΚΩΝ ΣΥΝΑΛΛΑΓΩΝ Ο ΛΟΓΟΣ

Είπα να ξαποστάσω και να αποτοξινωθώ λίγο, μέχρι η κυβέρνηση να καταλάβει την διαφορά μεταξύ του λέω και του πράττω. 

Μπαίνω όμως στον πειρασμό να πω την άποψή μου σχετικά με τις περιώνυμες ενδοομιλικές συναλλαγές. Γιατί δυστυχώς αυτά που σας γράφω δεν θα τα διαβάσετε στις εφημερίδες ούτε και θα τα παρακολουθήσετε στα κανάλια. Γιατί απλά αφορούν τους καλύτερους πελάτες τους στον διαφημιστικό χρόνο. Στην (μέχρι το 2012) Ειδική Γραμματεία Εποπτείας της Αγοράς (Διεύθυνση Κοστολόγησης και Έρευνας Αγοράς), υπήρχαν κάποιοι «γραφικοί» πατριώτες υπάλληλοι που για χρόνια αφιέρωσαν τη ζωή τους (την ευρύτερη και όχι μόνο την υπαλληλική) στη διερεύνηση των ενδοΟμιλικών συναλλαγών (αγγλιστί transfer pricing). 

Οι πολυεθνικές, συνεπικουρούμενες από ισχυρότατες πολυεθνικές εταιρείες συμβούλων, κατάφερναν με τρικ να μεταφέρουν το χρήμα, που αφαιρούσαν από τα ελληνικά νοικοκυριά, ΑΦΟΡΟΛΟΓΗΤΑ στο εξωτερικό. Το 2011 -ναι! επί της τρισκατάρατης κυβέρνησης των κηπουρών του Παπανδρέου - ολοκληρώθηκε για πρώτη φορά η τεκμηρίωση φακέλου πολυεθνικής εταιρείας (ενδεικτικά http://www.sofokleousin.gr/archives/92352) που προέβαινε σε ενδοομιλικές συναλλαγές και επεβλήθη μεγάλο πρόστιμο. Συγχρόνως ωρίμαζαν και αρκετοί άλλοι φάκελλοι μεγάλων πολυεθνικών εταιρειών. Η κυβέρνηση Σαμαρά-Βενιζέλου όχι μόνο δεν επέδειξε αποτελέσματα επιβολής προστίμων αλλά αποφάσισε το 2013 (με την πρόφαση της συντρέχουσας αρμοδιότητας) να αφαιρεθεί η αρμοδιότητα από το Υπουργείο Ανάπτυξης (που είχε ήδη αποτελέσματα) και να ανατεθεί στο Υπουργείο Οικονομικών (που δεν είχε επιδείξει απολύτως κανένα αποτέλεσμα). Σημειωτέον ότι για να τεκμηριωθεί η ύπαρξη ενδοομιλικών συναλλαγών, απαιτείται ένα τιτάνιο έργο ελέγχου και συστηματοποίησης συναλλαγών των εταιρειών αυτών. 

Τουλάχιστον όμως στην εξέλιξη της αφαίρεσης των αρμοδιοτήτων από το Υπουργείο Ανάπτυξης, προβλέφθηκε ότι οι εκκρεμείς φάκελοι τεκμηρίωσης, θα παρέμεναν στο Υπουργείο Ανάπτυξης (πλέον στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή στην οποία είχε υπαχθεί η Διεύθυνση Κοστολόγησης και Έρευνας Αγοράς) και άρα οι «γραφικοί» πατριώτες υπάλληλοι, που είχαν φάει τα σωθικά τους για την τεκμηρίωση των φακέλων, θα μπορούσαν τουλάχιστον να ολοκληρώσουν τους ώριμους εκκρεμείς φακέλους. Σημειωτέον ότι οι φάκελλοι αυτοί αφορούσαν πολυεθνικές εταιρείες με τεράστια παρουσία σε προϊόντα ευρείας κατανάλωσης.Τούτο όμως προφανώς αποδείχτηκε «πρόβλημα».

Και ενώ όλοι περίμεναν τις αποφάσεις της πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Ανάπτυξης για την επιβολή των προστίμων, περιέργως ήρθε στη Βουλή και ψηφίστηκε τροπολογία με την οποία ΚΑΙ οι παραπάνω φάκελοι τεκμηρίωσης, παρότι ώριμοι, παραδιδόντουσαν στο Υπουργείο Οικονομικών (Ν.4223/2013 (31.12.2013) άρθρο 18 παρ.3.α. που αντικατέστησε την παρ. 16 του άρθρου 11 του ν.4110/2013).
Γιατί έγινε αυτή η τροπολογία; Γιατί απλά οι τότε κυβερνώντες του κ. Σαμαρά πέταξαν τη μπάλα στην εξέδρα. Μάλιστα ο κ. Σαμαράς δεξιωνόταν τους εκπροσώπους των πολυεθνικών στο Μέγαρο Μαξίμου και εγκαινίαζε ως φοβερές και τρομερές επενδύσεις ... logistics. Φάτε μάτια ψάρια.

Διαβάζουμε ότι η νέα κυβέρνηση προσδοκά σημαντικά έσοδα από τον εντοπισμό ενδοομιλικών συναλλαγών μεγάλων εταιρειών. Μάλιστα ότι τα έσοδα αυτά αποτελούν μέρος των προτεινόμενων εσόδων που θα καλύψουν τη μη λήψη υφεσιακών αντιλαϊκών μέτρων. Καλό είναι να ξεκαθαρίσουμε μερικά σημεία σχετικά με τα παραπάνω αναγραφόμενα με κάθε καλή πρόθεση.
Σαφώς και είναι θετικό το ότι η κυβέρνηση φέρνει στο προσκήνιο το θέμα. Ας ψάξει τους ώριμους φακέλλους που είναι καταχωνιασμένοι στο υπουργείο Οικονομικών και ας επιβάλει τα πρόστιμα. Η επιβολή των προστίμων είναι δικαίωση και για τους υπαλλήλους του υπουργείου Ανάπτυξης (ελπίζω να μην έχουν συνταξιοδοτηθεί) και για όποιες πρώην πολιτικές ηγεσίες του υπουργείου είχαν ξεκάθαρη θέση στο θέμα αυτό. 

Όμως θα πρέπει να έχει υπόψη της: 

1)Ότι ήδη οι εταιρείες έχουν αφήσει το τρικ αυτό φοροαποφυγής και εφαρμόζουν νεώτερες μεθόδους. Οι εταιρείες συμβούλων (οι οποίες εφηύραν το τρικ και το πούλησαν στις εταιρείες) τώρα πουλούν τις νέες μεθόδους. Θέλουν όμως να πουλήσουν στο κράτος (ως outsourcing) την δήθεν δυνατότητα να εντοπίσουν τις ενδομιλικές συναλλαγές. Πουλούν το νέο στις εταιρείες και το μειούμενο -έως ανύπαρκτο- στο πάντα καθυστερημένο κράτος. Γι' αυτό λοιπόν θέλει προσοχή. Μην αγοράσει το κράτος τα .... "ληγμένα" των εταιρειών συμβούλων. 

2)Η επιβολή των προστίμων δεν σημαίνει και είσπραξή τους, αφού προφανώς θα προσφεύγουν οι εταιρείες κατά των πράξεων επιβολής προστίμων, οπότε και θα μεσολαβεί ένας μακρόχρονος δικαστικός αγώνας. Το ξέρουν αυτό οι τροϊκάνοι και δεν «τσιμπούν» ώστε να θεωρούν άμεσα προς είσπραξη αυτά τα –όντως μεγάλα- πρόστιμα. Οι τροϊκάνοι κρύβονται πίσω από την -πράγματι- απαράδεκτα αργή απονομή της δικαιοσύνης στη χώρα μας, προκειμένου να κρύψουν την αδυναμία της ενωμένης Ευρώπης να προστατεύει τον πραγματικό ανταγωνισμό αντί για τα τρικ των ολιγοπωλίων των πολυεθνικών (γιατί βέβαια είναι κυρίως γερμανικές και γαλλικές). Το σημείο αυτό μπορεί να γίνει όπλο κάθε συνομιλίας και διαπραγμάτευσης.

Ας αρχίσουμε όμως από τα βασικά: 
 
Θα ρωτήσει κάποιος βουλευτής του ελληνικού κοινοβουλίου τον υπουργό Οικονομικών ποιοι φάκελλοι, ποιών εταιρειών, παραδόθηκαν στις υπηρεσίες του υπουργείου Οικονομικών από το τότε υπουργείο Ανάπτυξης; Πόσοι από αυτούς και από πότε είναι ώριμοι για την επιβολή προστίμων; Γιατί δεν επιβλήθηκαν μέχρι σήμερα τα πρόστιμα;
Και βλέπουμε ...

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.